CONVERSIE-OPTIMALISATIE 2018-11-02T15:31:09+00:00

Conversie-optimalisatie

Stel: je hebt een Google Ads-campagne die al jaren ”goed” draait. Maar je website is 3 jaar geleden opgeleverd en eigenlijk nooit echt aangepast aan de huidige consument. Destijds had je een conversiepercentage van 6%, een vrij redelijk percentage, maar doordat de websites van je concurrenten steeds beter zijn geworden is dit percentage gedaald naar maar net 1%. Tijd voor een nieuwe website, of tijd voor een landingspagina speciaal in het leven geroepen voor je online campagnes waar bezoekers WEL converteren naar lead / sale. Of meerder landingspagina’s die we blijven testen tot we op een goed percentage zitten. Dát is conversieratio-optimalisatie, en maakt het verschil in succes van onze online advertentie-campagnes. Té vaak zien we nog, ook bij onze eigen klanten, dat een campagne niet lekker loopt doordat een website niet goed genoeg is. Zonde, omdat er vaak wel veel geld wordt uitgegeven aan online campagnes. We gebruiken het dus als verlengstuk van onze online campagnes.

  • VEEL betere resultaten uit je online campagnes (2 tot 10 keer zo veel leads / sales!)
  • A/B tests voor nóg meer rendement en hogere ROI
  • Ook in te zetten op mobile devices
  • Zowel op korte als lange-termijn winstgevend
WAT IS JOUW CONVERSIERATIO?
HOE WERKT HET PRECIES?

 

Conversie optimalisatie website

Hoe werkt het precies?

Conversie optimalisatie wordt ook wel conversion rate optimization (CRO) genoemd. In het geval van online marketing omvat dit het geheel aan acties dat ondernomen wordt om meer bezoekers tot een conversie over te laten gaan. Dit kan door een verscheidenheid aan technieken worden geoptimaliseerd waaronder visueel design, user experience, website content, usability en last but not least testen.

Per website verschilt wat de te behalen conversies zijn. Veel voorkomende conversies zijn o.a.:

  • Het invullen van een contactformulier
  • Het inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Het aanvragen van een offerte
  • Het plaatsen van een bestelling

Bij conversie optimalisatie streven we ernaar om een zo groot mogelijk deel van de bezoekers tot een conversie over te laten gaan. De conversieratio geeft de verhouding van geconverteerde bezoekers t.o.v. het totaal aantal bezoekers aan. De conversieratio is dan ook een belangrijke indicator om op te sturen bij conversie optimalisatie. Wanneer er 3 op de 100 bezoekers overgaan tot het aanvragen van een offerte is de conversieratio 3%. Nog belangrijker is het om uit te zoeken waarom 97% van de bezoekers geen offerte heeft aangevraagd.

Structurele verbetering van je conversieratio

Wat is mogelijk?
Snel contact

Conversie optimalisatie funnel

Grote invloed op het eindresultaat

Helaas komt het nog al te vaak voor, bedrijven maken wel budgetten vrij voor adverteren maar niet voor optimalisatie van de website waardoor bezoekers nauwelijks tot een conversie overgaan. Bij conversie optimalisatie is het belangrijk om het proces dat de bezoeker doorloopt zo goed mogelijk inzichtelijk te hebben. Dit proces kan worden opgedeeld in de verschillende stappen die op de website aanwezig zijn. Bij een webshop kan dit bijvoorbeeld starten met het selecteren van een product, het vervolgens in de winkelmand plaatsen en uiteindelijk afrekenen. Bij al deze stappen kan de bezoeker besluiten de website te verlaten.

De reden dat conversie optimalisatie zo waardevol is komt door de grote impact die het kan hebben op je eindresultaat. Zonder bijvoorbeeld het advertentiebudget te verhogen bij Google Ads en zonder extra Facebook advertenties in te zetten kan het rendement flink toenemen. Stel je immers maar eens voor dat van je huidige bezoekers niet 3% een offerte aanvraagt maar 4% van de bezoekers. Dit lijkt een klein verschil maar betekent dus wel 33% meer offerte aanvragen en dat zonder extra uitgaven.

Kom ik ook in aanmerking voor conversieratio-optimalisatie?

pijl

Vraag onze specialist
WhatsApp